بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۵
نقش آفرینی فولاد اکسین در توسعه صنعت نفت و گاز کشور 
فولاد اکسین خوزستان یکی از اصلی‌ترین فولادسازانی است که در تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا یعنی ورق‌های عریض با استاندارد API نقش بسزایی در پروژه‌های نفتی و خطوط انتقال آب و گاز ایفا می‌کند. 
کد خبر : ۲۸۳۰۳۹
نویسنده :
مینا علیزاده

 

فولاد اکسین خوزستان یکی از اصلی‌ترین فولادسازانی است که در تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا یعنی ورق‌های عریض با استاندارد API نقش بسزایی در پروژه‌های نفتی و خطوط انتقال آب و گاز ایفا می‌کند. 

درواقع فولاد اکسین تنها تولیدکننده این محصول در کشور است که نیاز صنایع پایین دست خود را تامین می‌کند. ورق‌های API نقش مهمی در توسعه صنایع نفت و گاز کشور ایفا می‌کنند. 

این ورق‌ها در ساخت مخازن فشار بالا، در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، تولید لوله‌های درزدار با قطر بالا، پالایشگاه‌های هسته‌ای و شیمیایی و ... کاربرد دارد. در نتیجه باید آن‌ها را یکی از مواد اولیه مورد نیاز توسعه صنایع پتروشیمی و نفت و گاز دانست که ارزش افزوده بسیاری به همراه دارد. 
فولاد اکسین نیز با رسالت تامین این نیاز وارد تولید شد تا بتواند با تولید این ورق‌ها در کاهش ارزبری کشور نیز اثر گذار باشد.

درنتیجه تولید پایدار در فولاد اکسین بسیار حائز اهمیت است، زیرا به نوعی تولید این محصول در انحصار این مجموعه بوده و از سویی دیگر پروژه‌های بسیاری در کشور در حال اجرا هستند.

این موضوع باعث شد تا فولاد اکسین دست پر از نمایشگاه اخیر نفت بازگردد و ۳ قرار داد مهم در زمینه تامین ورق‌های API منعقد کند. 
در اولین قراداد که میان فولاد اکسین خوزستان و شرکت جندی‌شاپور به امضا رسید، مقرر شد ۷۸ هزار تُن ورق‌های مورد نیاز پروژه خط لوله ۴۲ اینچ غرب کارون گستره دو از سوی فولاد اکسین تولید و تامین شود. 

تولید و تامین ۷۵ هزار تُن ورق‌های خاص با استاندارد جهانی API با شرکت ایران ارتباط به منظور استفاده در پروژه خط لوله ۴۲ اینچ غرب کارون گستره یک، دومین قراردادی بود که به امضای مدیران عامل شرکت شرکت ایران ارتباط و فولاد اکسین رسید.

همچنین سومین تفاهم‌نامه که به منظور تامین ورق‌های آلیاژی پروژه‌های مختلف کشور بود، میان شرکت تجارت بین‌الملل مان‌اسپادانا و فولاد اکسین خوزستان به تناژ حدود ۲۰۰ هزار تُن امضا شد.

امضای این سه قرارداد بزرگ که بالغ ۳۵۰ هزار تن از محصولات مختلف فولادی را شامل می‌شود. موضوعی که نشان می‌دهد فولاد اکسین امروز در جایگاهی قرار دارد که توانسته اعتماد مشتریان را جلب و حضور پررنگی در بازار داشته باشد. 

موفقیت در بازار داخلی می‌تواند بر توسعه بازار‌های صادراتی فولاد اکسین نیز موثر باشد. بدون شک افزایش میزان تولید به میزان ظرفیت اسمی می‌تواند حجم صادرات این مجموعه را افزایش دهد، اما با این حال فولاد اکسین به عنوان صادرکننده برتر انتخاب شده است. این موضوع نشان می‌دهد فولاد اکسین می‌تواند سهم بسزایی در افزایش ارز آوری صنعت فولاد داشته باشد، زیرا محصولاتی با ارزش افزوده بالا تولید می‌کند. 

فولاد اکسین امروز با سهم بالایی که در تامین نیاز صنایع نفت و گاز ایفا می‌کند نشان داد با مدیریت وبرنامه ریزی می‌تواند بر چالش‌های گذشته غلبه کرده و زنجیره ارزش صنعت فولاد را توسعه داد. تغییر در سبد محصولات تولیدی در بین تولیدکنندگان فولاد می‌تواند علاوه بر توسعه زنجیره ارزش و تولید محصولاتی با کاربری مهم، میزان سوددهی و حجم صادرات را افزایش دهد، زیرا اشتهای بازار جهانی هم در حال گذر از فولاد‌های میانی است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
فروش ۵ هزارتنی ورق گرم فولاد اکسین خوزستان / عرضه ورق گرم به اوج رسید
بیشترین درآمدزایی فولاد اکسین در دومین هفته خردادماه رقم خورد؛

فروش ۵ هزارتنی ورق گرم فولاد اکسین خوزستان / عرضه ورق گرم به اوج رسید

جهش تولیدات
در جلسه کمیته راهبردی شرکت فولاد اکسین خوزستان مطرح شد؛

جهش تولیدات "اکسین" در سال جهش تولید

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.